Πρώτη ἡ Παναγία εἶδε τὸν ἀναστημένο Χριστό
π. Δημητρίου Ν. Θεοδωροπούλου
Οἱ περισσότεροι ἄνθρωποι, πιστεύω, ὅταν διαβάζουν ὅτι ὁ ἀναστημένος Χριστὸς ἐμφανίστηκε πρῶτα στὴν Μαρία τὴν Μαγδαληνὴ (Μάρκ. ιϛ΄ 9), ἀποροῦν.
Μά, στὴν Παναγία Μητέρα του δὲν θὰ ἔπρεπε πρῶτα νὰ φανερωθεῖ; Ἀπὸ αὐτὴν δὲν θὰ ἔπρεπε νὰ ἀφαιρέσει τὸν τόσο μεγάλο πόνο; Αὐτὴ δὲν ἐδικαιοῦτο νὰ ἀκούσει πρώτη τὸ «χαῖρε»; Δὲν εἶναι ἡ πάναγνος κόρη, ἡ πάντων καθαρωτέρα, ἡ ὑψηλοτέρα τῶν οὐρανῶν καὶ αὐτῶν τῶν ἀγγελικῶν δυνάμεων ἀκόμη τιμιωτέρα καὶ ἐνδοξοτέρα; Ἄξιον καὶ δίκαιον λοιπὸν δὲν εἶναι νὰ ἀντικρίσει πρώτη αὐτὴ τὴν δόξα τοῦ ἀναστημένου Υἱοῦ;
Ἂν διαβάσει ὅμως κανεὶς μὲ πολὺ μεγάλη προσοχὴ τὰ ἱερὰ εὐαγγέλια καὶ ἐναρμονίσει τὶς σχετικὲς διηγήσεις, θὰ διαπιστώσει ὅτι τελικά, ναί, ἔτσι ἔχουν τὰ πράγματα· ἡ Παρθενομήτωρ Μαρία εἶδε πρώτη τὸν ἀναστημένο Χριστό.
Δὲν θὰ ἐπιχειρήσω ἐδῶ αὐτὴν τὴν ἐναρμόνιση. Θὰ ἦταν κουραστικὸ πρῶτα-πρῶτα γιὰ ἐσᾶς. Θὰ ἀρκεσθῶ μόνο νὰ ἀναφέρω ὅτι τὴν συμφωνία τῶν διηγήσεων προσπάθησαν νὰ ἐπαληθεύσουν πολὺ πρὶν ἀπὸ ἐμᾶς μεγάλοι ἅγιοι καὶ θεολόγοι τῆς Ἐκκλησίας μας, ὅπως ὁ Εὐσέβιος Καισαρείας, ὁ Ἱερώνυμος, ὁ Γρηγόριος Νύσσης, ὁ Μάξιμος ὁ Ὁμολογητής, ὁ Σωφρόνιος Ἱεροσολύμων, ὁ Νικηφόρος Κάλλιστος, ὁ Γρηγόριος Παλαμᾶς, ὁ ὁποῖος καὶ συγκεφαλαιώνει περίτεχνα τὴν ὅλη παράδοση, ὁ Νικόδημος ὁ ἁγιορείτης, ποὺ ἀκολουθεῖ τὸν Παλαμᾶ, καὶ ἄλλοι. Ἀλλὰ καὶ πολλὰ ὑμνογραφικὰ κείμενα ἀπηχοῦν αὐτὴν τὴν ἀλήθεια, ἐνῷ κανόνες Οἰκουμενικῶν Συνόδων ἔχουν στηριχθεῖ στὶς σχετικὲς πατερικὲς ἑρμηνεῖες.
Γιατί ὅμως οἱ ἱεροὶ εὐαγγελιστὲς δὲν ὁμιλοῦν φανερά, ἀλλὰ συνεσκιασμένα γιὰ τὸ γεγονός; Γιατί οὔτε κἂν τὸ ὄνομα τῆς παναχράντου μητρὸς δὲν ἀναφέρουν;
Καὶ νὰ ποὺ ὁ Κύριος γίνεται καὶ ἐδῶ ἀνατρεπτικὸς τῆς καθεστηκυίας τάξεως (κατεστημένου). Κάνει τὶς γυναῖκες μάρτυρες τοῦ σπουδαιοτέρου γεγονότος στὴν ἱστορία τῆς ἀνθρωπότητος. Οἱ Μυροφόρες, ποὺ σήμερα γιορτάζουν, γίνονται ἀπόστολοι τῶν ἀποστόλων. Αὐτὲς μεταφέρουν στοὺς μαθητὲς τὸ κοσμοχαρμόσυνο γεγονὸς τῆς ἀναστάσεως. Γιὰ μιὰ ἀκόμη φορὰ οἱ γυναῖκες τολμηρότερες τῶν ἀνδρῶν! Αὐτὲς πρὶν ἀπὸ τοὺς ἀποστόλους πῆγαν στὸν αὐστηρὰ φρουρούμενο ἀπὸ πλῆθος στρατιωτῶν τάφο, ἀψηφῶντας κάθε κίνδυνο.
Πρώτη λοιπόν, ὄχι ἡ Μαγδαληνή, ἀλλὰ ἡ «ἄλλη Μαρία» εἶδε τὸν ἀναστάντα Κύριο· κι ἂς εἶναι συνεσκιασμένο τὸ γεγονὸς στὶς εὐαγγελικὲς περιγραφές.
Τί; Μήπως, ἐπειδὴ δὲν ἀναφέρουν τὸ ὄνομά της τόσο συχνὰ οἱ εὐαγγελιστές, νὰ πιστέψουμε ὅτι ἡ Πανάχραντος Μήτηρ ἀκολουθεῖ σερνάμενη τὶς Μυροφόρες, σὰν νὰ εἶναι ἡ σκιά τους καὶ ὄχι ἡ ψυχὴ καὶ ἡ δύναμή τους; Μὴ γένοιτο!
Ἡ Μαρία ἔτρεφε τὴν προσδοκία τῆς ἀναστάσεως ὅσο κανεὶς ἄλλος στὸν κόσμο τοῦτο.
Ὅταν ὁ Θεὸς ἔπλασε τὸν πρῶτο ἄνθρωπο, τὸν Ἀδάμ, κανεὶς δὲν ἦταν ἐκεῖ νὰ μαρτυρήσει τὸ γεγονός. Πρώτη ὕστερα τὸν εἶδε μία γυναῖκα, ἡ δική του γυναῖκα, ἡ προμήτωρ Εὔα.
Ὅταν ὁ Θεὸς ἀνέστησε τὸν δεύτερο Ἀδάμ, τὸν Κύριο τῆς δόξης ἐκ τοῦ τάφου, κανεὶς δὲν ἦταν ἐκεῖ νὰ μαρτυρήσει τὸ γεγονός. Πρώτη ὕστερα τὸν εἶδε μία γυναῖκα, ἡ μητέρα του, ἡ Θεομήτωρ, ἡ δεύτερη Εὔα.
Ἐπειδὴ ἡ ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἀνάπλαση τῆς ἀνθρωπίνης φύσεως (καὶ ὄχι μόνον), ὅ,τι συνέβη κατὰ τὴν πρώτη δημιουργία συνέβη καὶ κατὰ τὴν ἀνακαίνισή της.
Γιὰ ὅλα αὐτὰ καὶ γιὰ πειστικὲς ἀπαντήσεις ἐπὶ τοῦ θέματος μπορεῖ ὁ φιλαναγνώστης νὰ ἀνατρέξει στὴν ιη΄ [18η] Ὁμιλία τοῦ ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ, τὴν ὑπὸ τὸν τίτλον: «Τῇ Κυριακῇ τῶν Μυροφόρων. Ἐν ᾗ καὶ ὅτι, πρώτη τὸν Κύριον ἡ Θεοτόκος εἶδεν ἐκ νεκρῶν ἀναστάντα» (PG 151, 236-248· ΕΠΕ, Γρηγορίου Παλαμᾶ Ἔργα, τόμ. 9, Θεσσαλονίκη 1985, 518-539).
Τῷ δὲ ἀναστάντι Χριστῷ καὶ τῇ αὐτοῦ παναχράντῳ Μητρὶ δόξα πρέπει πᾶσα, τιμὴ καὶ προσκύνησις εἰς αἰῶνας αἰώνων. Ἀμήν.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Τὰ ἄρθρα δὲν εἶναι πραγματεῖες, ὥστε νὰ ἐξαντλοῦν ἕνα θέμα. Περισσότερο προβληματισμοὺς εἰσάγουν καὶ ἀφορμὲς γιὰ σκέψη καὶ διάλογο. Γι' αὐτὸ καὶ τὰ καλοπροαίρετα σχόλια εἶναι εὐπρόσδεκτα ἐδῶ, μᾶλλον δὲ καὶ ἐπιθυμητά. Εὐπρόσδεκτες ἐπίσης εἶναι καὶ οἱ ἐρωτήσεις. Ὁ δὲ διάλογος ἐνθαρρύνεται ὅλως ἰδιαιτέρως .