Ὁμιλία Β΄ στὴν Παλαιὰ Διαθήκη (Εἰσαγωγὴ στὸ βιβλίο τῆς Γενέσεως)
π. Δημητρίου Ν. Θεοδωροπούλου
Τὸ βιβλίον τῆς Γενέσεως
• Γράφτηκε τὸ 1500 περ. π.Χ. ἀπὸ τὸν Μωϋσῆ.
• Εἶναι τὸ πρῶτο βιβλίο τῆς Πεντατεύχου (Νόμος): ΓΕΝΕΣΙΣ – ΕΞΟΔΟΣ – ΛΕΥΪΤΙΚΟΝ – ΑΡΙΘΜΟΙ - ΔΕΥΤΕΡΟΝΟΜΙΟΝ.
• Ἐκτείνεται σὲ 50 κεφάλαια. Καταλαμβάνει τὸ 1/3 τῆς Πεντατεύχου.
• Γένεσις ὁ τίτλος τοῦ βιβλίου, ἀπὸ τὸν 4ο στίχο τοῦ δευτέρου κεφαλαίου του: «Αὕτη ἡ βίβλος γενέσεως οὐρανοῦ καὶ γῆς».
• Βίβλος γενέσεως Ἰησοῦ Χριστοῦ.
• Δημιουργία - Ἀναδημιουργία.
• Στὰ ἑβραϊκὰ τὸ ὄνομα τοῦ βιβλίου εἶναι בְּרֵאשִׁית Bere’Šith (Μπερεσίθ), ποὺ σημαίνει «Ἐν ἀρχῇ» (ἀπὸ τὸν α΄ στίχο τοῦ βιβλίου).
• Γένεσις < γίγνομαι / γίνομαι.
• Γένεσις ≠ Γέννησις.
• Γίγνομαι / γίνομαι ≠ Γεννῶμαι.
• Τὸ γίγνομαι δὲν ἔχει ἐνεργητικὴ φωνή.
• Τὸ γεννῶμαι ἔχει: γεννῶ.
• Μέλλων τοῦ γίγνομαι: γενήσομαι.
• Μέλλων τοῦ γεννῶμαι: γεννήσομαι.
• Παρακείμενος τοῦ γίγνομαι: γεγένημαι.
• Παρακείμενος τοῦ γεννῶμαι: γεγέννημαι.
• Παθητικὸς ἀόριστος τοῦ γίγνομαι: ἐγενήθην.
• Παθητικὸς ἀόριστος τοῦ γεννῶμαι: ἐγεννήθην.
• Παθητικὸς μέλλων τοῦ γίγνομαι: γενηθήσομαι.
• Παθητικὸς μέλλων τοῦ γεννῶμαι: γεννηθήσομαι.
• Θὰ δοῦμε παρακάτω: «Καὶ εἶπεν ὁ Θεός· γενηθήτω στερέωμα». Αὐτὸ τὸ γενηθήτω εἶναι προστακτικὴ παθητικοῦ ἀορίστου τοῦ γίγνομαι.
• Ἡ προστακτικὴ παθητικοῦ ἀορίστου τοῦ γεννῶναι εἶναι γεννηθήτω.
• Μετοχὴ παρακειμένου τοῦ γίγνομαι: γεγενημένος.
• Μετοχὴ παρακειμένου τοῦ γεννῶμαι: γεγεννημένος.
• Μετοχὴ παθητικοῦ ἀορίστου τοῦ γίγνομαι: γενηθείς.
• Μετοχὴ παθητικοῦ ἀορίστου τοῦ γεννῶμαι: γεννηθείς.
Γένεσις - Κεφάλαιον α΄
Τὸ α΄κεφ. λέγεται Ἐξαήμερος ἢ Ἐξαήμερον (οἱ ἕξι ἡμέρες τῆς δημιουργίας τοῦ σύμπαντος κόσμου).
Εἶναι προφητεία παρελθόντων (ἀποκάλυψις). Ὅπως τὸ τελευταῖο βιβλίο (Ἀποκάλυψις) προφητεία, ἔτσι καὶ τὸ πρῶτο.
1 Ἐν ἀρχῇ ἐποίησεν ὁ Θεὸς τὸν οὐρανὸν καὶ τὴν γῆν.
Τὸ διαιρῶ σὲ 4 τμήματα.
Ἐν ἀρχῇ
ἐποίησεν
ὁ Θεὸς
τὸν οὐρανὸν καὶ τὴν γῆν
Ὁ ὅρος ἀρχὴ σημαίνει:
- Χρονικὴ ἀφετηρία.
- Πρώτη κίνηση. «Ἀρχὴ ὁδοῦ ἀγαθῆς τὸ ποιεῖν τὰ δίκαια» (Παροιμ. ιϛ΄ 7).
- Ἐκεῖνο ἀπὸ τὸ ὁποῖο ἀρχίζει νὰ γίνεται κάτι, ἡ βάση, τὸ θεμέλιο. «Ἀρχὴ σοφίας φόβος Κυρίου» (Ψαλμ. ρι΄ 10· Παροιμ. α΄ 7). Φόβος ἐδῶ = εὐλάβεια.
- Ἀρχὴ τῶν τεχνικῶν ἔργων λέγεται ἡ τέχνη (Μ. Βασίλειος).
- Ἀρχὴ τῶν πράξεων λέγεται αὐτὸ ποὺ προσδοκεῖ κανεὶς ὡς ἀποτέλεσμα· ὅπως ἀρχὴ τῆς ἐλεημοσύνης ὅτι τὴν δέχεται ὁ Θεὸς (Μ. Βασίλειος).
- Πηγὴ («τοπικὴ ἀρχή»). Πηγὴ ποταμοῦ.
- Πρώτη αἰτία. Ὁ Ἡράκλειτος ὀνόμαζε τὴν ψυχὴ ἀρχή. Στὴν Θεολογία μας ἀρχὴ ὁ Πατήρ.
- Ἐξουσία, δύναμις, κράτος («ἀρχὲς καὶ ἐξουσίες»). Ἀνωτάτη ἀρχή. Ὑπερτάτη ἀρχή. Σημαίνει κάτι τὸ κυριαρχικό, ἢ κάποιο ἀξίωμα ἀκόμη. Ἀπὸ ἐδῶ καὶ ἡ λέξη ἄρχων / ἄρχοντες. Ὁ Θεὸς εἶναι ὁ κυρίαρχος τῶν πάντων, καὶ τὰ πάντα ἐξαρτῶνται ἀπὸ τὴν βουλητική του ἐνέργεια.
- Κανών. Π.χ. «ἔχω ὡς ἀρχή, νὰ εἶμαι συνεπὴς στὰ ραντεβού μου».
Καὶ λέει ὁ Μ. Βασίλειος, ὅτι ἀφοῦ τόσα πολλὰ σημαίνει ἡ λέξη ἀρχή, πρόσεχε μήπως ἐδῶ ταιριάζει μὲ ὅλες τὶς σημασίες της. Προχωρῶντας ἀνάποδα ἀπὸ τὸ παρὸν στὸ παρελθόν, λέει, θὰ βρεῖς ἀπὸ ποῦ δόθηκε στὸν χρόνο ἡ πρώτη κίνηση· καὶ ὅτι ὡς θεμέλια καὶ βάσεις κτίστηκαν πρῶτα ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ. Καὶ ὅτι ὑπάρχει μία λογικὴ ποὺ διέπει ὅλα αὐτὰ ποὺ βλέπουμε.
Λέει ἐπίσης ὅτι ἡ ἀρχὴ εἶναι κάτι ποὺ δὲν διαιρεῖται καὶ δὲν ἔχει διαστάσεις· ὅπως ἡ ἀρχὴ τῆς ὁδοῦ δὲν εἶναι ἀκόμη ὁδός, οὔτε ἡ ἀρχὴ τοῦ σπιτιοῦ σπίτι. Ἔτσι καὶ ἡ ἀρχὴ τοῦ χρόνου δὲν εἶναι χρόνος, οὔτε κἂν ἕνα ἐλάχιστο μόριο τοῦ χρόνου. Ἂν κανεὶς δὲν συμφωνεῖ καὶ λέει ὅτι ἡ ἀρχὴ τοῦ χρόνου εἶναι χρόνος, τότε θὰ πρέπει νὰ τὴν διαιρέσει στὰ μέρη τοῦ χρόνου (ἀρχὴ - μέση – τέλος). Θὰ εἶναι ἀναγκασμένος νὰ ἐπινοήσει ἀρχὴ τῆς ἀρχῆς, ὅπερ γελοῖον. Καὶ δὲν θὰ ἀναγκασθεῖ νὰ διχοτομήσει μία μόνο φορὰ τὴν ἀρχή, ἀλλὰ πολλὲς, διότι τὸ διαιρούμενο πάντοτε θὰ τέμνεται (βέλος – χελῶνα καὶ Ἀχιλλεύς).
Ἄρα τὸ «ἐν ἀρχῇ» σημαίνει «ἐν ἀκαρεῖ» (ἀκαριαίως).
big bang.
Δέχεται ἡ ἐπιστήμη ὅτι ὑπάρχει ἀρχή.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Τὰ ἄρθρα δὲν εἶναι πραγματεῖες, ὥστε νὰ ἐξαντλοῦν ἕνα θέμα. Περισσότερο προβληματισμοὺς εἰσάγουν καὶ ἀφορμὲς γιὰ σκέψη καὶ διάλογο. Γι' αὐτὸ καὶ τὰ καλοπροαίρετα σχόλια εἶναι εὐπρόσδεκτα ἐδῶ, μᾶλλον δὲ καὶ ἐπιθυμητά. Εὐπρόσδεκτες ἐπίσης εἶναι καὶ οἱ ἐρωτήσεις. Ὁ δὲ διάλογος ἐνθαρρύνεται ὅλως ἰδιαιτέρως .