Μὲ δύο τρόπους ἔρχεται ὁ ἁγιασμὸς (Ὁμιλία Γ΄ στὴν Θ. Λειτουργία)
π. Δημητρίου Ν. Θεοδωροπούλου
Διάγραμμα Ὁμιλίας
Ὁ ἅγιος Νικόλαος Καβάσιλας λέει ὅτι μὲ δύο τρόπους κυρίως ἔρχεται
σ’ ἐμᾶς ὁ ἁγιασμὸς (θεία χάρις = ἄκτιστη θεία ἐνέργεια):
α) Μὲ τὴν προσφορὰ τῶν δώρων.
β) Μὲ τὴν θεία μετάληψη.
Παίρνουν ἁγιασμό:
Καὶ αὐτοὶ ποὺ παρασκευάζουν τὸ πρόσφορο (ἐννοοῦνται καὶ τὰ ἄλλα
δῶρα).
Καὶ αὐτοὶ ποὺ τὸ προσκομίζουν στὸν ναὸ (νὰ γίνεται μὲ εὐλάβεια
αὐτό).
Καὶ ἐκεῖνοι ὑπὲρ ὧν προσφέρεται (ὑπὲρ ὧν προσφέρονται τὰ δῶρα
γενικῶς).
Γι’ αὐτὸ γράφουμε καὶ τὰ ὀνόματα καὶ τὰ δίνουμε στὸν ἱερέα
μαζὶ μὲ τὰ δῶρα.
Στὴν Θεία Λειτουργία γράφουμε τὰ ὀνόματα καὶ τῶν ζώντων καὶ τῶν
κεκοιμημένων (ἐν Χριστῷ ὅλοι ζῶντες εἶναι).
Ὀνόματα ἀβαπτίστων δὲν γράφουμε. Ὅποιος δὲν μπορεῖ νὰ
κοινωνήσει, δὲν διαβάζεται κιόλας.
Στὶς Παρακλήσεις δὲν δίνουμε ὀνόματα κεκοιμημένων.
Τὶ ἴδιο ἰσχύει καὶ γιὰ τὸν Ἁγιασμό, τὸ Εὐχέλαιο κ.λπ.
Δὲν χρειάζεται νὰ γράφουμε ἀμέτρητα ὀνόματα.
Νὰ γράφουμε μὲ τάξη τὰ ὀνόματα. Πρῶτα τὸ ὄνομα τοῦ Πνευματικοῦ
μας, μετὰ τὰ ὀνόματα τῆς οἰκογενείας μας (ἄνδρας - γυναῖκα - παιδιὰ κατὰ ἡλικίαν).
Ὁ Θεὸς δέχεται μὲ εὐμένεια τὰ δῶρα μας, διότι ἀντιπροσωπεύουν
τὸν κόπο μας καὶ φανερώνουν τὴν καλή μας διάθεση.
Ὁ ἄρτος καὶ ὁ οἶνος εἶναι σύμβολα τῆς ζωῆς μας (ὑλικῆς καὶ πνευματικῆς
ἀντιστοίχως).
Ἡ τροφὴ εἶναι σύμβολο τῆς ζωῆς.
Προσφέρουμε στὸν Θεὸ τὴν ζωή μας δηλαδή.
Προσφέρουμε θνητὴ ζωὴ καὶ ἐκεῖνος μᾶς ἀντιπροσφέρει ἀθανασία.
Προσφέρουμε ἄρτον καὶ οἶνον καὶ ἐκεῖνος μᾶς ἀντιπροσφέρει σῶμα
καὶ αἷμα Χριστοῦ.
Ὁ Θεὸς δὲν δέχεται τὰ δῶρα μας, ὅταν ἔχουμε ἐχθρότητα καὶ δὲν
συγχωροῦμε.
Ὅταν δὲν κατακρίνουμε καὶ συγχωροῦμε τοὺς πάντες καὶ τὰ
πάντα, πᾶμε στὸν Παράδεισο μὲ κρουαζερόπλοιο!
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Τὰ ἄρθρα δὲν εἶναι πραγματεῖες, ὥστε νὰ ἐξαντλοῦν ἕνα θέμα. Περισσότερο προβληματισμοὺς εἰσάγουν καὶ ἀφορμὲς γιὰ σκέψη καὶ διάλογο. Γι' αὐτὸ καὶ τὰ καλοπροαίρετα σχόλια εἶναι εὐπρόσδεκτα ἐδῶ, μᾶλλον δὲ καὶ ἐπιθυμητά. Εὐπρόσδεκτες ἐπίσης εἶναι καὶ οἱ ἐρωτήσεις. Ὁ δὲ διάλογος ἐνθαρρύνεται ὅλως ἰδιαιτέρως .