Carnival < carnem levare
π. Δημητρίου Ν. Θεοδωροπούλου
Διάγραμμα ὁμιλίας
Οἱ τῆς Μικρᾶς Ἀσίας χριστιανοὶ γιόρταζαν τὸ Πάσχα στὶς 14 τοῦ Νισάν.
Οἱ ὑπόλοιποι, σὲ Δύση καὶ Ἀνατολή, γιόρταζαν κατὰ τὴν πρώτη Κυριακὴ μετὰ τὴν 14η Νισάν.
Οἱ πρῶτοι δηλαδὴ συνέδεαν τὸ Πάσχα μὲ τὸ Πάθος, τὴν σφαγὴ τοῦ Κυρίου (ἀμνοῦ).
Οἱ ἄλλοι ὅμως, μὲ τὴν Ἀνάσταση (Κυριακή).
Ὅμως τὸ Πάσχα εἶναι σταυροαναστάσιμο.
Ἡ Α΄Οἰκουμενικὴ Σύνοδος ἥνωσε τὰ διεστῶτα.
Σύμφωνα μὲ τὸν κανόνα τῆς Συνόδου τὸ Πάσχα ὑπολογίζεται μὲ βάση τὰ ἑξῆς:
1) Νὰ γίνει ἡ ἐαρινὴ ἰσημερία.
2) Νὰ γίνει πανσέληνος.
3) Νὰ γιορτάσουν οἱ Ἑβραῖοι τὸ δικό τους Πάσχα (νομικὸ Πάσχα ἢ Φάσκα).
4) Νὰ ἔλθει ἡ Κυριακή.
Ἀνάλογα μὲ τὸ πότε γιορτάζεται τὸ Πάσχα κάθε χρόνο, ἀνοίγει καὶ τὸ Τριῴδιο (νωρίτερα ἢ ἀργότερα).
Τὸ νωρίτερο ποὺ μπορεῖ νὰ πέσει τὸ Πάσχα εἶναι ἡ 4η Ἀπριλίου.
Τὸ ἀργότερο ἡ 8 Μαΐου.
Ὁ ὅλος κύκλος τῶν κινητῶν ἑορτῶν τοῦ Πάσχα χωρίζεται στὶς πρὸ Πάσχα καὶ τὶς μετὰ Πάσχα ἡμέρες.
Στὴν πρὸ Πάσχα περίοδο ἔχουμε 4 ὑποπεριόδους.
Στὴν μετὰ Πάσχα, τρεῖς.
Πότε ἀρχίζει καὶ πότε τελειώνει ἡ Μεγάλη Τεσσαρακοστή.
Ἡ ἔκφραση «ἀνοίγει τὸ Τριῴδιο» σημαίνει τρία πράγματα.
Γιατί λέγεται Τριῴδιο.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Τὰ ἄρθρα δὲν εἶναι πραγματεῖες, ὥστε νὰ ἐξαντλοῦν ἕνα θέμα. Περισσότερο προβληματισμοὺς εἰσάγουν καὶ ἀφορμὲς γιὰ σκέψη καὶ διάλογο. Γι' αὐτὸ καὶ τὰ καλοπροαίρετα σχόλια εἶναι εὐπρόσδεκτα ἐδῶ, μᾶλλον δὲ καὶ ἐπιθυμητά. Εὐπρόσδεκτες ἐπίσης εἶναι καὶ οἱ ἐρωτήσεις. Ὁ δὲ διάλογος ἐνθαρρύνεται ὅλως ἰδιαιτέρως .