Ἡ ὁμοφυλοφιλία στὴν ἀρχαία Ἑλλάδα (1)
π. Δημήτριος Ν. Θεοδωρόπουλος
Στὰ δύο προηγούμενα ἄρθρα μας προσπαθήσαμε νὰ προσεγγίσουμε τὸ φαινόμενο τῆς ὁμοφυλοφιλίας μέσα ἀπὸ τὶς γραμμὲς τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης.
✔ Μπορεῖτε νὰ διαβάσετε τὰ δύο προηγούμενα ἄρθρα ἀκολουθῶντας κατὰ σειρὰν τοὺς παρακάτω συνδέσμους·
1) https://pdimtheodor.blogspot.com/2023/10/blog-post_23.html
2) https://pdimtheodor.blogspot.com/2023/10/blog-post_29.html
Εἴδαμε ὅτι ἡ Παλαιὰ Διαθήκη καταδικάζει ρητῶς καὶ ἐπὶ ποινῇ θανάτου τὶς ὁμοφυλοφιλικὲς πράξεις. Σήμερα δὲν ἰσχύει κάτι τέτοιο. Ζοῦμε στὴν ἐποχὴ τῆς χάριτος καὶ ὄχι τοῦ νόμου. Ὅμως ἡ χάρις, εἴπαμε, δὲν καταργεῖ τὸν νόμο. Εἶναι ἀπαραίτητος ὁ νόμος, διότι αὐτὸς μᾶς ὁδηγεῖ στὴν χάρη, εἶναι ὁδοδείκτης τῆς χάριτος. Ἡ χάρις μᾶς ἐλευθερώνει ἀπὸ τὴν ὑποδούλωση στὸν νόμο, ὅμως δὲν τὸν καταργεῖ. Διότι χωρὶς τὸν νόμο δὲν ὑπάρχει ἐλευθερία, ἀλλ’ ἀσυδοσία· καὶ ἡ χάρις στὴν ἐλευθερία θέλει νὰ μᾶς ὁδηγήσει, ὄχι στὴν ἀσυδοσία. Αὐτὸ σημαίνει ὅτι ναὶ μὲν δὲν ἀκολουθοῦμε τὸ γράμμα τοῦ νόμου, ὅμως στὸ πνεῦμα του θὰ πρέπει διαρκῶς καὶ ἐπιμελῶς νὰ ἐντρυφοῦμε καὶ νὰ ἐμβαθύνουμε.
Εἶναι ὡραῖο καὶ ἐξόχως πνευματικὸ νὰ καταδύεται κανεὶς στὰ ἀπύθμενα βάθη τῶν θείων ἐντολῶν. Οἱ ἐντολὲς εἶναι πηγὲς τῆς θείας χάριτος, εἶναι κανάλια διὰ τῶν ὁποίων ἀρδεύονται μὲ αὐτὴν οἱ ψυχές μας. Μὲ τὴν τήρηση τῶν ἐντολῶν ἔρχεται ἡ θεία χάρις. Γι’ αὐτὸ καὶ ὁ Κύριος εἶπε· «Ὅποιος μὲ ἀγαπᾶ τηρεῖ τὶς ἐντολές μου (βλ. Ἰωάν. ιδ΄ 15· 21· 23-24, ιε΄ 10), ὅπως καὶ ἐγὼ ἐτήρησα τὶς ἐντολὲς τοῦ Θεοῦ Πατρὸς ἀπὸ ἀγάπη πρὸς ἐκεῖνον». Δὲν μπορεῖ νὰ λὲς ὅτι ἀγαπᾶς τὸν φίλο σου, καὶ νὰ τοῦ χαλᾶς τὰ χατίρια. Ἂν ἀγαποῦμε τὸν Χριστὸ (ὄχι θεωρητικὰ καὶ διανοητικά), ἂν τὸ θεωροῦμε φίλο μας (διότι ἐκεῖνος αὐτὸ θέλει), δὲν θὰ πρέπει νὰ τοῦ χαλοῦμε χατίρι. Ἀπὸ φιλότιμο τηροῦμε τὶς ἐντολές, ὄχι γιὰ νὰ ἀποφύγουμε κάποια τιμωρία, νὰ γλυτώσουμε τίς ξυλιές!
Κρατῶντας λοιπὸν τὸ πνεῦμα καὶ ὄχι τὸ γράμμα τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, ἂς ρίξουμε μιὰ ματιὰ τώρα καὶ στὸν εἰδωλολατρικὸ κόσμο τῆς ἀρχαιότητος, νὰ δοῦμε τί ἴσχυε καὶ ἐκεῖ σὲ σχέση μὲ τὸ θέμα ποὺ μᾶς ἀπασχολεῖ. Περισσότερο βέβαια θὰ ἐπικεντρωθοῦμε στὸν ἑλληνικὸ χῶρο. Εὔκολα συμπεράσματα δὲν θὰ μπορέσουμε νὰ βγάλουμε, ἰδιαίτερα ὅσον ἀφορᾶ στοὺς ἄλλους λαούς. Δὲν ἔχει ὅμως καὶ τόση σημασία ἡ συμπεριφορὰ καὶ οἱ ἀντιλήψεις τῶν εἰδωλολατρῶν. Δὲν βασιζόμαστε στὸ πνεῦμα τῆς εἰδωλολατρίας, ἀλλὰ στὸ Πνεῦμα τοῦ Θεοῦ, τὸ λαλῆσαν διὰ τῶν προφητῶν. Ἐκεῖνο μίλησε μέσα ἀπὸ τὸν ἴδιο τὸν Κύριο, τοὺς ἀποστόλους του καὶ τοὺς ἀπ’ αἰῶνος ἁγίους του.
***
Στοὺς ἀρχαίους λαοὺς λοιπὸν φαίνεται πὼς ἡ ὁμοφυλοφιλία κατὰ κανόνα ἦταν καταδικαστέα, τὶς πιὸ πολλὲς φορὲς δὲ καὶ ἐπὶ ποινῇ θανάτου. Δὲν φαίνεται ὅμως πὼς εἶχαν ὅλοι τὶς ἴδιες ἀντιλήψεις, οὔτε ἀντιμετώπιζαν καθ' ὅμοιο τρόπο τὶς διάφορες περιπτώσεις. Ἄλλες φορὲς καταδίκαζαν τὴν ὁμοφυλοφιλικὴ συνουσία, ὅμως ἐπέτρεπαν ἄλλες μορφὲς σύμμειξης. Ἀλλοῦ ἐνέτασσαν τὶς πράξεις αὐτὲς σὲ τελετὲς ποὺ ἐμπνέονταν ἀπὸ μεταφυσικὲς ἀντιλήψεις περὶ ἱερότητος τοῦ ἀνδρικοῦ σπέρματος. Γενικῶς, δὲν μπορεῖ κανεὶς νὰ πεῖ μετὰ βεβαιότητος τί ἀκριβῶς ἴσχυε. Ποικίλουν βέβαια καὶ ἐδῶ οἱ ἑρμηνευτικὲς προσεγγίσεις. Δὲν θὰ ἐπεκταθοῦμε ὅμως περισσότερο. Δὲν νομίζω πὼς ἔχει νόημα νὰ ἀφιερώσουμε ἄλλες γραμμὲς στὴν παράγραφο αὐτή. Ἂς στρέψουμε τὴν προσοχή μας στὴν ἀρχαία Ἑλλάδα.
Ἡ ὁμοφυλοφιλία στὴν ἀρχαία Ἑλλάδα
Τίποτε πιὸ ἀναληθὲς δὲν ὑπάρχει ἀπὸ τοὺς ἰσχυρισμοὺς κάποιων ὅτι δῆθεν ἡ ἀρχαία Ἑλλάδα ἦταν ὁ παράδεισος τῆς ὁμοφυλοφιλίας καὶ τῆς παιδεραστίας. Θαρρεῖς σὲ κάποιες περιπτώσεις πὼς τὰ παιδιά μας τὸ μόνο ποὺ γνωρίζουν γιὰ τοὺς ἀρχαίους Ἕλληνες εἶναι πὼς ὅλοι τους ἦταν ὁμοφυλόφιλοι! Ἔχει καταστεῖ πλέον ἰδεοψυχαναγκαστικὸ σύνδρομο ἡ ἑρμηνευτικὴ ἕλξη ὅλων σχεδὸν τῶν ἐκφάνσεων τοῦ ἀρχαίου μας πολιτισμοῦ πρὸς αὐτὴν τὴν κατεύθυνση.
Δὲν εἶναι ὁ σκοπός μας νὰ δικαιώσουμε τὶς πράξεις τῶν ἀρχαίων προγόνων μας. Εἰδωλολάτρες ἦταν. Δὲν συμφωνοῦμε μὲ ὅλες τους τὶς πράξεις, οὔτε μὲ ὅλα τὰ λεγόμενά τους· συμφωνοῦμε μόνον μ’ ἐκεῖνα ποὺ συνάδουν πρὸς τὸ χριστιανικὸ πνεῦμα, ἐκεῖνα ποὺ εἶναι οἰκεῖα πρὸς τὸ ἦθος του. Γι’ αὐτὸ καὶ κάθε ἐπαφή μας μὲ τὸν ἀρχαῖο ἑλληνικὸ πολιτισμὸ μοιάζει μὲ τὴν ἐπίσκεψη τῆς μέλισσας στὰ ἄνθη, ὅπου προσπαθεῖ νὰ πάρει ἐκεῖνα ποὺ τῆς χρειάζονται, τὰ δὲ ἄλλα ἐγκαταλείπει· ἢ μὲ τὴν προσπάθεια ποὺ κάνουμε ὅταν κόβουμε ἕνα τριαντάφυλλο, προσέχοντας νὰ μὴ μᾶς ἀγκυλώσουν τὰ ἀγκάθια του. Γιὰ τὴν πληρότητα τῆς ἀλήθειας δὲν ψάχνουμε στὴν ἀρχαία ἑλληνικὴ γραμματεία, ἀλλὰ στὰ κείμενα τῆς χριστιανικῆς παραδόσεως. Στὴν ἀρχαιοελληνικὴ γραμματεία ἀναλαμπὲς τοῦ θείου φωτὸς θὰ βροῦμε μόνον. Ὅμως δὲν μποροῦμε νὰ ἀποδεχθοῦμε τὴν παραχάραξη ποὺ γίνεται, ἀδαῶς ἢ τεχνηέντως.
Τὸ ἀρχαιοελληνικὸ πνεῦμα προσέφερε πάρα πολλὰ στὴν διάδοση τοῦ χριστιανισμοῦ. Ἀποτέλεσε προπαιδεία τῆς ἑλληνικῆς ψυχῆς καὶ ὅλων ὅσοι ἦσαν μέτοχοι τοῦ πνεύματος αὐτοῦ· τοὺς προετοίμασε νὰ ἀσπασθοῦν τὸν χριστιανισμό. Δὲν γίνεται λοιπὸν κάποιοι νὰ τὸ ἑλκύουν ἑρμηνευτικὰ πρὸς μία μόνον κατεύθυνση.
![]() |
Ὁ Ἡρακλῆς στὸ σταυροδρόμι τῆς Ἀρετῆς καὶ τῆς Κακίας |
Οἱ ἀρχαῖοι ἐδίδασκαν τὴν ἐγκράτεια. Στὰ Ἀπομνημονεύματα τοῦ Ξενοφῶντος ὁ Σωκράτης χρησιμοποιεῖ τὸν παραπάνω μῦθο γιὰ νὰ πείσει τὸν Ἀρίστιππο νὰ εἶναι ἐγκρατής. Ἡ ἐγκράτεια εἶναι μέσα στὶς δώδεκα ἀρετὲς τοῦ Ἀριστοτέλους.
Ἄρα οἱ ἀρχαῖοι εἶχαν ἐξιδανικεύσει τὴν ἀρετή, ὄχι τὴν ἀκολασία. Κάθε τι ἄλλο ἀποτελοῦσε παρεκτροπὴ καὶ ἀπόκλιση ἀπὸ ἐκεῖνο ποὺ προέβαλλαν ὡς ἐφετὸν (ἐπιθυμητόν). Ἀγαποῦσαν τὴν ζωή, τὴν γλεντοῦσαν, ὅμως δὲν δίδαξαν ποτὲ τὴν ἀσυδοσία καὶ τὴν κραιπάλη.
Μὲ τὰ παραπάνω δὲν θέλουμε νὰ ἐξωραΐσουμε τὴν εἰδωλολατρικὴ ἀρχαιοελληνικὴ κοινωνία, κάθε ἄλλο. Δὲν ἀνεχόμαστε ὅμως καὶ τὸ νὰ εἶναι αὐτὴ φορτωμένη μὲ ἀνυπόστατες αἰτιάσεις, πολλῷ δὲ μᾶλλον νὰ παρερμηνεύονται καὶ νὰ σχετικοποιοῦνται οἱ ἀνυπέρβατοι γίγαντες τοῦ πνεύματός της.
Καὶ γιὰ νὰ ἔλθουμε πιὸ κοντὰ στὸ θέμα μας, δὲν ἔχει κανένα νόημα τὸ νὰ προσπαθεῖ κανεὶς νὰ ἀποδείξει τὴν ὕπαρξη ἢ μὴ ὁμοφυλοφιλίας στὴν ἀρχαία Ἑλλάδα. Σημασία ἔχει τὸ ἂν αὐτὴ γινόταν κοινωνικῶς ἀποδεκτὴ ὡς μὴ παρεκλίνουσα συμπεριφορὰ ἢ ὄχι. Ἦταν κάτι ποὺ προτείνονταν, ἢ κάτι ποὺ ἤθελαν νὰ περιορίσουν; Διότι προεχόντως δὲν ἐξετάζουμε τὸ τί συμβαίνει, ἀλλὰ τὸ τί θὰ θέλαμε νὰ συμβεῖ. Ὁμοφυλοφιλία ἀσφαλῶς ὑπῆρχε, ὅπως παντοῦ καὶ πάντα. Εἶναι ἄλλο ὅμως ἡ ὕπαρξη καὶ ἄλλο ἡ καθιέρωση. Καὶ κάτι τέτοιο δὲν ὑπῆρχε, ὅπως ἀποδεικνύεται ἀπὸ τὰ σχετικὰ κείμενα καὶ κυρίως τὴν νομοθεσία. Πάντως, ἀπὸ τότε, ὡς φαίνεται, πάλευαν κάποιοι νὰ τὴν δικαιολογήσουν καὶ ἄλλοι νὰ τὴν καταδικάσουν.
Ὁ μῦθος αὐτὸς ἔχει πολλὲς παραλλαγὲς καὶ πολλὲς ἑρμηνεῖες, γοήτευσε δὲ ἀνὰ τοὺς αἰῶνες πλῆθος φιλοσόφων, ποιητῶν, ζωγράφων, γλυπτῶν καὶ θεατρικῶν συγγραφέων. Ὁρισμένοι εἶδαν τὸν Γανυμήδη ὡς σύμβολο τῆς ὁμοφυλοφιλικῆς ἕλξης. Ἄλλοι ὅμως ἔδωσαν πνευματικὲς διαστάσεις στὸν μῦθο.
![]() |
Ἡ ἁρπαγὴ τοῦ Γανυμήδους |
(Συνεχίζεται)
Εξαιρετικό κείμενο!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστούμε!,
ΑπάντησηΔιαγραφήΚι ἐγὼ εὐχαριστῶ!
ΑπάντησηΔιαγραφή