Οἱ δύο γενεαλογίες (Ὁμιλία Β΄ στὴν Καινὴ Διαθήκη)
π. Δημητρίου Ν. Θεοδωροπούλου
Διάγραμμα ὁμιλίας
Στὰ ἱερὰ εὐαγγέλια παρατίθενται δύο γενεαλογικοὶ κατάλογοι τοῦ Ἰησοῦ (Ματθαίου - Λουκᾶ).
Ἀπορίες σχετικὰ μὲ τὸ θέμα.
α) Τί χρειάζεται αὐτὴ ἡ μονότονη παράθεση ὀνομάτων;
Ἀπάντηση. Οἱ Ἑβραῖοι ἔδιναν μεγάλη σημασία στὶς γενεαλογίες. Περίμεναν τὸν Μεσσία καὶ ἔπρεπε ἀπὸ τὴν καταγωγὴ νὰ διακρίνουν τοὺς ψευδομεσσίες.
β) Γιατί δύο οἱ κατάλογοι;
Ἀπάντηση. Ἐξυπηρετοῦν διαφορετικοὺς σκοπούς.
Ὁ Ματθαῖος ἀπευθύνεται πρὸς τοὺς ἐξ Ἰουδαίων Χριστιανούς. Αὐτοὶ θὰ ἤθελαν νὰ ἀκούσουν γιὰ τὴν καταγωγὴ τοῦ Ἰησοῦ ἀπὸ τὸν Ἀβραὰμ καὶ τὸν Δαυΐδ.
Ὁ Λουκᾶς ἀπευθύνεται πρὸς ὅλους — κυρίως πρὸς τοὺς ἐξ Ἐθνικῶν (εἰδωλολάτρες) Χριστιανούς.
Εἶναι οἰκουμενικὸς ὁ χαρακτῆρας τοῦ Κατὰ Λουκᾶν εὐαγγελίου.
γ) Γιατί διαφέρουν οἱ δύο γενεαλογίες;
Παράθεση συγκριτικοῦ πίνακα.
Γνῶμες.
Ἀνδραδελφικὸς γάμος.
Παράδειγμα Ἰωσὴφ τοῦ μνήστορος τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου.
Θαυμάζουμε: Πῶς ὁ ἀγενεαλόγητος γενεαλογεῖται!
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Τὰ ἄρθρα δὲν εἶναι πραγματεῖες, ὥστε νὰ ἐξαντλοῦν ἕνα θέμα. Περισσότερο προβληματισμοὺς εἰσάγουν καὶ ἀφορμὲς γιὰ σκέψη καὶ διάλογο. Γι' αὐτὸ καὶ τὰ καλοπροαίρετα σχόλια εἶναι εὐπρόσδεκτα ἐδῶ, μᾶλλον δὲ καὶ ἐπιθυμητά. Εὐπρόσδεκτες ἐπίσης εἶναι καὶ οἱ ἐρωτήσεις. Ὁ δὲ διάλογος ἐνθαρρύνεται ὅλως ἰδιαιτέρως .